چگونه اطلاعات کارت بانکی خود را پیدا کنیم؟

چگونه اطلاعات کارت بانکی خود را پیدا کنیم؟ + رمزگشایی 16 رقم طلایی!

تاریخ انتشار

منتشر شده در :3 ماه پیش

در دنیای مملو از تراکنش‌های مالی آنلاین و آفلاین امروز، اطلاعات کارت بانکی به عنوان یکی از اصلی‌ترین و حساس‌ترین اطلاعات فردی ما، اهمیت بسیاری دارند. این اطلاعات چه به عنوان وسیله‌ای برای دسترسی به موارد ضروری و چه به عنوان ابزاری برای انجام تراکنش‌های مالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند؛ اما آیا به سوالاتی مانند چرا شماره کارت بانکی 16 رقم دارد؟ یا چطور می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که شماره کارت ما صحیح است؟ پاسخ داده‌اید؟

در این مقاله از کارتینو به بررسی اجزای شماره کارت بانکی می‌پردازیم تا شما عزیزان بتوانید بهترین استفاده را از این اطلاعات حساس ببرید. از شناخت پیش‌شماره‌های بانکی تا روش‌های بررسی صحت شماره کارت، همراه ما باشید تا درک عمیق‌تری از شماره کارت بانکی خود داشته باشید و به امنیت و راحتی در تراکنش‌های مالی خود دست یابید.

شناخت پیش‌شماره‌های بانکی

شماره کارت بانکی از دید اولیه یک دنباله 16 رقمی به نظر می‌رسد؛ اما این 16 رقم، اطلاعات مهمی را در خود جای داده‌اند که با شناخت آن‌ها می‌توان به راحتی بانک متصل به کارت را تشخیص داد.

شش رقم ابتدایی یک کارت بانکی که به عنوان پیش‌شماره شناخته می‌شوند، معرف بانک صادر کننده کارت است. این پیش‌شماره‌ها به صورت منحصر به فرد برای هر بانک تعریف شده‌اند و به برنامه‌نویسان و موسسات بانکی این امکان را می‌دهند تا بانک صادرکننده کارت را به راحتی تشخیص دهند؛ به عنوان مثال، پیش‌شماره 603799 مربوط به بانک ملی ایران است و پیش‌شماره‌های دیگر نیز به همین شکل با بانک‌های مختلف مرتبط هستند.

لیست پیش‌شماره‌های بانکی

برای راحتی بیشتر در تشخیص بانک متصل به کارت بانکی، لیستی از پیش‌شماره‌های متعلق به بانک‌های مختلف ارائه شده است. در این لیست، هر پیش‌شماره به همراه نام بانک مربوطه آورده شده است تا بانک متصل به کارت بانکی خود را به سرعت تشخیص دهید و از صحت اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید.

بانک ملی ایران:  603799بانک سپه: 589210
بانک توسعه صادرات: 627648بانک صنعت و معدن: 627961
بانک کشاورزی:  603770بانک مسکن: 628023
پست بانک ایران:  627760بانک توسعه تعاون: 502908
بانک اقتصاد نوین: 627412بانک پارسیان:  622106
بانک پاسارگاد: 502229بانک قوامین:  639599
بانک کارآفرین:  627488بانک سامان:  621986
بانک سینا: 639346بانک سرمایه:  639607
بانک شهر: 504706بانک دی: 502938
بانک صادرات: 603769بانک ملت: 610433
بانک تجارت:  585983بانک رفاه: 589463
بانک انصار:  627381بانک مهر اقتصاد: 639370
موسسه اعتباری نور: 507677موسسه اعتباری توسعه: 628157
موسسه اعتباری کوثر: 505801بانک قرض الحسنه مهرایرانیان: 606373

کد محصول

کد محصول به دو رقم بعدی (رقم هفتم و هشتم) از شماره کارت بانکی اشاره دارد و نوع کارت بانکی را مشخص می‌کند. این دو رقم توسط سازمان‌های صادرکننده کارت بانکی تعیین می‌شوند و هر کدام از آن‌ها به یک نوع خاص از کارت اشاره دارد. به طور کلی، کارت‌های بانکی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. کارت نقدی (کارت‌های بانکی متصل به حساب)
  2. کارت‌های پیش‌پرداخت (مانند بن‌کارت، کارت‌هدیه و کارت‌اعتباری)

شماره سریال و رقم کنترلی

شماره سریال که شامل ارقام 9 تا 15 از شماره کارت بانکی است به هر کارت بانکی یک شناسه منحصر به فرد اختصاص می‌دهد. این شماره سریال برای هر کارت بانکی متفاوت است و به عنوان شناسه اصلی آن کارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شماره‌ها برای ارتباط با حساب بانکی مشتری و انجام تراکنش‌های مالی، اهمیت بسیاری دارند.

رقم کنترلی یا Check Digit به عنوان آخرین رقم از شماره کارت بانکی شناخته می‌شود. این رقم به صورت خاصی محاسبه می‌شود و برای اطمینان از درستی و صحت شماره کارت بانکی استفاده می‌شود. این رقم به عنوان یک لایه اضافی امنیتی عمل می‌کند تا از اشتباهات و سواستفاده‌های احتمالی در فرایند انتقال و وارد کردن شماره کارت بانکی جلوگیری شود.

صحت سنجی شماره کارت بانکی

قبل از اینکه به طور کامل وارد فرآیند صحت‌سنجی شماره کارت بشویم، بگذارید مفهوم کلی را توضیح دهیم. ما معمولا الگوریتم Luhn را برای این کار استفاده می‌کنیم. این الگوریتم یک روش ساده و موثر است که برای اطمینان از صحت یک شماره کارت بانکی استفاده می‌شود. الگوریتم Luhn به صورت زیر عمل می‌کند:

  1. ابتدا ارقام شماره کارت بانکی را از راست به چپ مرتب می‌کنیم.
  2. سپس ارقام زوج را دو برابر می‌کنیم. اگر حاصل دو رقمی شود (بزرگتر از 9)، ارقام آن را با هم جمع می‌کنیم.
  3. سپس تمام ارقام را با هم جمع می‌کنیم.
  4. اگر جمع قابل قسمت بر 10 باشد، یعنی شماره کارت معتبر است. اگر نه، به معنای آن است که شماره کارت معتبر نیست.

به عنوان مثال، فرض کنید که می‌خواهیم شماره کارت بانکی 5368 7409 7608 8329 را بررسی کنیم:

  • ما ارقام زوج را دو برابر می‌کنیم: 53 (اولی)، 36 (دومی)، 74 (سومی)، 0 (چهارمی)، 9 (پنجمی)، 76 (ششمی)، 0 (هفتمی)، 60 (هشتمی)، 8 (نهمی)، 32 (دهمی)، 9 (یازدهمی).
  • سپس تمام ارقام را با هم جمع می‌کنیم: 5 + 36 + 7 + 0 + 9 + 7 + 0 + 6 + 8 + 32 + 9 = 103.
  • چون 103 قابل قسمت بر 10 نیست؛ بنابراین این شماره کارت معتبر نیست.

ضرورت وجود الگوریتم شماره بانکی

وجود الگوریتم شماره بانکی به دلایل متعددی ضروری است. در زیر به برخی از این دلایل اشاره می‌شود:

جلوگیری از خطاها

الگوریتم شماره بانکی به صورت اساسی جلوگیری از وارد کردن اشتباهی شماره کارت بانکی یا اطلاعات نادرست مربوط به بانک مقصد را فراهم می‌کند. این امر موجب کاهش خطاها در تراکنش‌های مالی و اطمینان از صحت اطلاعات می‌شود.

امنیت تراکنش‌ها

وجود الگوریتم شماره بانکی به عنوان یک لایه امنیتی محسوس عمل می‌کند. این الگوریتم از امکان سواستفاده یا تقلب در تراکنش‌های مالی جلوگیری می‌کند.

تسریع در پردازش

در شبکه‌های بانکی که ممکن است با میلیون‌ها تراکنش مواجه شوند، وجود الگوریتم شماره بانکی این امکان را فراهم می‌کند که تراکنش‌ها به سرعت و با دقت پردازش شوند.

شناسایی بانک

شماره 6 رقمی ابتدایی که شناسه بانک است به سازمان‌ها و برنامه نویسان این امکان را می‌دهد تا به سرعت و بدون نیاز به جستجوهای طولانی، بانک صادرکننده کارت را شناسایی کنند.

کاهش تقلب

اطلاعات صحیح شماره کارت بانکی در فرآیند تراکنش باعث کاهش تقلب می‌شوند. الگوریتم شماره بانکی در اینجا نقش کلیدی ایفا می‌کند.

استانداردسازی

الگوریتم شماره بانکی به عنوان یک استاندارد برای تشخیص و اعتبارسنجی اطلاعات مربوط به شماره کارت بانکی مورد استفاده قرار گرفته و باعث ساده‌تر شدن فرآیند تراکنش می‌شود.

CVV2 کارت بانکی: ابزارهای امنیتی در تراکنش‌های مالی

کارت بانکی ابزاری است که مشتریان حساب در بانک‌های مختلف از آن برای انجام تراکنش‌های مالی استفاده می‌کنند. این کارت‌ها شامل اطلاعاتی نظیر شماره کارت، شماره حساب، تاریخ انقضا و سایر جزئیات مانند CVV2 هستند که بر روی آن‌ها درج می‌شوند.

CVV2 به معنای کد اعتبارسنجی است که به عنوان شناسه مشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کد، یک رشته از اعداد با طول معمولا 3 یا 4 رقمی است که در کارت بانکی قرار دارد و برای انجام تراکنش‌های اینترنتی استفاده می‌شود. CVV2 در پایین کارت بانکی قرار دارد و به عنوان واحد اصلی از امنیت در تراکنش‌های آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از اهمیت ذخیره‌ی محرمانگی CVV2 برای جلوگیری از سواستفاده اطلاعات کارتی خود نیز باید آگاه باشیم. همچنین با استفاده از رمز یک‌بار مصرف، حتی افرادی که به اطلاعات کارت دسترسی داشته باشند، نمی‌توانند از آن‌ها سواستفاده کنند.

شماره شبا و کاربردهای آن

شماره شبا (شماره حساب بین‌المللی استاندارد)، به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای تسهیل انتقال پول و تراکنش‌های مالی بین بانک‌های مختلف، نقش مهمی در صنعت بانکداری ایفا می‌کند. 

  • هر شماره شبا با دو حرف کد کشور شروع می‌شود. به طور استاندارد کد کشور ایران با دو حرف انگلیسی "IR" آغاز می‌شود.
  • دو رقم بعدی این کد با استفاده از فرمول‌های ریاضی مشخصی محاسبه می‌شود و به عنوان ابزاری برای تایید صحت ساختار شماره شبا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سه رقم بعدی این کد نشان‌دهنده شناسه بانک است که هر بانک دارای یک شناسه منحصر به فرد است. این شناسه با یک صفر آغاز می‌شود و برای هر بانک متفاوت است.
  • یک رقم که نشان‌دهنده نوع حساب است در این قسمت درج می‌شود. این رقم با نوع حساب کاربردی هماهنگ است و ممکن است متغیر باشد.
  • 18 رقم آخر از شماره شبا با شماره حساب بانکی هم‌خوانی دارد. اگرچه تعداد ارقام شماره حساب بانکی ممکن است متفاوت باشد؛ اما از ارقام صفر برای تکمیل ظرفیت استفاده می‌شود.

همچنین، تعداد ارقام و ساختار شماره حساب بانکی توسط هر بانک بر اساس سیستم داخلی خود تعیین می‌شود و ممکن است متغیر باشد.

استفاده از شماره شبا به منظور انتقال وجه و تسهیل تراکنش‌های مالی بین بانک‌های مختلف، علاوه بر سرعت و کارایی بالاتر، امنیت بیشتری نیز فراهم می‌کند. در عین حال، شماره حساب بانکی برای تراکنش‌های داخلی یک بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

راهنمای دریافت اطلاعات کارت بانکی از کارتینو

در این وبلاگ از کارتینو به ارائه راهنمایی‌ها و توصیه‌هایی برای دریافت اطلاعات کارت بانکی پرداختیم. این اطلاعات شامل شماره کارت، شماره حساب و CVV2 است. با استفاده از این راهنما، شما می‌توانید با روش‌های مختلفی اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید. این اطلاعات اساسی برای انجام تراکنش‌های مالی امن و موفقیت‌آمیز ضروری هستند.

خلاصه‌ای از کارتینو

کارتینو در سال ۱۳۹۸ با هدف بهبود ارتباطات در کسب و کارها و همچنین اجتماع شروع به فعالیت کرده و حال در پلتفرم جدید با قابلیت ها متعدد در خدمت شماست. تلاش مجموعه کارتینو بر حضور پر رنگ تر و قوی تر در حوزه‌های تبلیغات کسب و کار‌ها می‌باشد.

تمامی حقوق این‌ سایت برای کارتینو محفوظ است.