امروزه با زندگی در دنیای دیجیتال، اغلب برقراری ارتباط به صورت آنلاین انجام میشود؛ اما این موضوع از اهمیت کارت ویزیت برای تبلیغ و بازاریابی کسب و کارها و برندها نکاسته و همچنان با اشتراک اطلاعات و ارتباط با مخاطب، نقش موثری در رشد و موفقیت کسب و کارها ایفا میکند.
جالب است بدانید پیشینه استفاده از کارت ویزیت به قرنها پیش بازمیگردد و اولین کارت ویزیت ثبت شده در قرن 15 در کشور چین بود که بازرگانان ثروتمند از آنها استفاده میکردند تا قصد خود از دیدار با فرد دیگر را اعلام کنند و چاپ کارت ویزیت در قرن 17 از اروپا آغاز شد. در آن زمان که شماره تماس وجود نداشت، کسب و کارها فقط با رسم نقشه کروکی به مشتریان آدرس خود را معرفی میکردند؛ اما امروزه به لطف کارت ویزیت لایه باز، طرحهای جذاب و چشمنوازی برای تبلیغ و معرفی حوزههای کاری مختلف وجود دارند.
به زبان ساده فایلهای لایه باز، طرحهای گرافیکی هستند که قادر به ویرایش و تغییر المان های موجود در آن هستید تا متناسب با سلیقهتان آنچه را که در نظر دارید در کوتاهترین زمان ممکن خلق کنید. همچنین استفاده از طرحهای مختلف فایل لایه باز باعث میشود از تجربه سایر طراحان گرافیکی استفاده کنید و با سبکهای مختلفی آشنا شوید. با ادامه این مطلب همراه باشید تا هر آنچه که در مورد کارت ویزیت لایه باز نیاز است را، بدانید.
اغراق نیست اگر پراستفادهترین فایل تجاری لایه باز را مربوط به فایل لایه باز کارت ویزیت بنامیم. چرا که کارت ویزیت شناسنامه کوچکی از برند شما است که اطلاعات کوتاه و مهمی از نوع کسب و کارتان را به مخاطب توضیح میدهد و میتوان آنرا یکی از ملزومات هر کسب و کار نامید. پیش از هر چیز، ابتدا با اصطلاح فایل لایه باز آشنا شویم.
به زبان ساده فایل لایه باز که به فایل آماده کپی یا Ready to Print نیز شهرت دارد و میتوان به صورت پولی یا رایگان از سایتهای معتبر ایرانی یا خارجی تهیه کرد، فایل گرافیکی است که امکان تغییر و ویرایش تمامی المانهای به کار رفته در آن وجود دارد؛ به طوری که اگر یک کارت ویزیت لایه باز داشته باشید میتوانید تصاویر، افکتها، متن و هر آن چه در فایل وجود دارد را تغییر دهید، قسمتهایی از طرح را حذف یا بخشهای جدیدی به آن اضافه کنید و مطابق با سلیقه شخصیتان سفارشیسازی کنید. همچنین با تهیه کارت ویزیت لایه باز میتوانید آنرا در مدت زمان بیشتری و برای چندین بار متوالی استفاده کنید و هربار با تغییر اطلاعات، رنگ، طراحی و غیره، طرح متفاوتی ایجاد و چاپ کنید.
طراحی کارت ویزیت لایه باز با نرمافزارهای طراحی متعددی قابل اجرا است که هر کدام از آنها قابلیتهای منحصربهفردی در اختیار کاربران قرار میدهند و میتوانید با توجه به دانش و موقعیت خود بهترین نرمافزار طراحی را انتخاب کنید. محبوبترین و رایجترین فرمت کارت ویزیت لایه باز که مورد استقبال طراحان بسیاری قرار گرفته، فرمت PSD مربوط به نرمافزار گرافیکی فتوشاپ است. یکی از ویژگیهای این نرمافزار که آنرا از سایر برنامههای طراحی متمایز میکند، قابلیت طراحی 2 بعدی و 3 بعدی است که با ارائه امکانات متنوعی از جمله ویرایش و تغییر همه المانهای موجود مانند متن، تصاویر، افکتها وغیره به شما کمک میکند تا به آسانی و در کمترین زمان ممکن طرحهای بیشتر و متفاوتتری خلق کنید.
با افزایش جمعیت در دنیای در حال توسعه امروز، میزان تقاضا برای دریافت خدمات مختلف نیز افزایش یافته است که رقابت تنگاتنگی در میان کسب و کارهای مختلف ایجاد شده تا مشتریان بیشتری جذب کرده و سود بیشتری از سهم بازار داشته باشند. یکی از کاربردیترین و اقتصادیترین شیوههای کسب و کارها برای جذب مخاطب بیشتر، استفاده از کارت ویزیت است. در این میان کارت ویزیت لایه باز به عنوان یکی از موثرترین روشهای تبلیغات گسترده به آنها کمک میکند تا در کوتاهترین زمان ممکن به اهداف مرتبط با رونق حرفه خود دست یابند.
فرض کنید به عنوان طراح مشغول به کار هستید و روزانه سفارشات طراحی کارت ویزیت متعددی دریافت میکنید. بیشک اگر بخواهید تمامی سفارشات را از پایه طراحی کنید، وقت زیادی از شما میگیرد؛ اما شما میتوانید به مراجعی که کارت ویزیت لایه باز آماده میفروشند مراجعه کرده و از بین صدها فایل لایه باز، طرح نزدیک به سفارش خود را دانلود کرده و با اعمال تغییرات مورد نیاز آن را تحویل مشتری دهید.
یکی از کاربردهای فایل لایه باز این است که خیالتان را از پیچیدگیهای طراحی راحت میکند. از طرفی میتوان مهمترین مزیت استفاده از کارت ویزیت لایه باز را صرفهجویی در زمان و انرژی دانست که به طراح این امکان را میدهد تا از طرح موجود الهام بگیرد و سفارش مشتری را در بهترین کیفیت ممکن آماده کرده و به پیشرفت کار خود کمک کند.
از طرفی کارت ویزیت لایه باز به دلیل قابلیت ویرایش صفر تا صد مورد توجه کاربران در دنیای تجارت قرار گرفته و کمک شایانی به طراحان میکند. چرا که طراحی و خلق یک اثر از صفر، نیازمند خلاقیت بیشتر و همچنین وقتگیر است که مقرون به صرفه نیست؛ از اینرو وبسایتهای ایرانی و خارجی متعددی وجود دارند که طرحهای زیبا و متنوعی در زمینههای مختلف از پیش آماده کردهاند که میتوان متناسب با حوزه کاری از میان انبوهی از طرحها، کارت ویزیت مورد پسندتان را خریداری و دانلود کنید و با نظر به لایه باز بودن آنها، میتوانید به دلخواه خود ویرایش و مشخصات مد نظرتان را درج کنید.
یکی از مهمترین نکات برای انتخاب کارت ویزیت لایه باز که در ذهن مخاطب جاودانه شود و افراد را به خود جذب کند، هماهنگی متن و تصویر و تناسب با حوزه کاری است؛ در غیر اینصورت از جذابیت طراحی کاسته میشود. از طرفی در طراحی کارت ویزیت لایه باز باید در خصوص معرفی شرکت یا شخص ویژگیهایی را در نظر گرفت؛ برای مثال اطلاعات تماس شامل دورنگار و شماره تماس و ایمیل، لوگو و آرم تجاری شرکت، عنوان شغلی و حوزه فعالیت، نام، عکس، فراخوان عمل و غیره. علاوهبر این مواردی همچون حرفهای و چشمنواز بودن طرحها، تنوع مختلف، قیمتهای منصفانه و منطبق بر ارزش اثر را در انتخاب یک کارت ویزیت لایه باز ایدهآل تاثیرگذار هستند.
وبسایتهای خارجی بسیاری به صورت رایگان یا فروشی در این حوزه فعالیت میکنند که استفاده از آنها چندان توصیه نمیشود؛ چرا که طرحهای لایه باز رایگان موجود در این وبسایتها اغلب حرفهای نیستند و معمولا طرحهای سادهای هستند که برای کاربران مبتدی مناسباند و نمیتوانند گزینه مناسبی برای استفاده کسب و کارها باشند. از طرفی فایلهای لایه باز حرفهای به دلیل تحریمها، قابلیت خرید از کشور ما را ندارند و در صورت خرید باید هزینه زیادی بپردازید. به طور متوسط هر طرح لایه باز حرفهای در وبسایتهای خارجی چیزی حدود 10 دلار به فروش میرسد که با نوسانات ارز برای طراحان داخلی گران تمام میشود. در این بین سایتهای ایرانی مختلفی توانستهاند با کمک طراحان حرفهای، فایلهای لایه باز متنوعی را آماده کنند که به صورت رایگان یا با قیمتهای ناچیز به فروش میرسند و حوزههای مختلف را به طور کامل برای تمام سلیقهها پوشش میدهند.
به این نتیجه رسیدیم که یکی از موثرترین راههای تبلیغات برای افزایش درآمد و پولآوری کسب و کارها، استفاده از کارت ویزیت است. امروزه پیشرفت تکنولوژی تحولات بزرگی در طراحی کارت ویزیت ایجاد کرده که باعث شده کارتهای کاغذی به کارت ویزیت هوشمند تبدیل شوند. این کارتها از طریق پنلی که در اختیار دارند ارتباط پایدار کسب و کارها با مشتریان را حفظ میکنند. به این صورت که بر روی این کارتها یک QR کد قرار دارد که مشتری با اسکن آن میتواند اطلاعات تماس، وبسایت اختصاصی، موقعیت مکانی، اطلاعات کامل فعالیت در فضای مجازی و غیره را بدون نیاز به نگهداری همیشگی کارت ویزیت، ذخیره کند.
کارتینو در سال ۱۳۹۸ با هدف بهبود ارتباطات در کسب و کارها و همچنین اجتماع شروع به فعالیت کرده و حال در پلتفرم جدید با قابلیت ها متعدد در خدمت شماست. تلاش مجموعه کارتینو بر حضور پر رنگ تر و قوی تر در حوزههای تبلیغات کسب و کارها میباشد.